Hjem

Lenker

<< tilbake

Turdagbok

DAG 1

Vi fikk skyss til toppen av Drønbreen av Tore, Kåre, Solfrid og Geir Arne. Kom fram i kveldinga, og slo opp teltet i passet mellom Drønbreen og Bergmesterbreen. Klar himmel, svak bris og rundt -15.

DAG 2

Så var det som det alltid er når mange turfolk er på tur sammen: Alle trodde at noen visste hvor alle skulle, så dagen begynte med at vi kjørte ned Drønbreen 500 meter i feil retning, før "noen" tok frem kartet. Bikkjene drar bra - når de skjønner hva det er de skal gjøre.
Kom oss etterhvert ned Bergmesterbreen, i nydelig skiføre. Leirplassen ble midt i Lundstrømdalen. Rundt -25 i dag, nydelig dag og silkeføre.

DAG 3

Fin og kald natt. Veldig kalde bein på morrakvisten, kom igang etter en times tid med gåing. Fikk besøk (på scooter) av Erik, Solfrid, Ingrid og Staffan i enden av Lunstrømdalen. Kald dag, rundt -25 og en liten bris fra SØ. Har sittet og varmet tærne til Henka i en halv times tid, de var nokså kalde. I kveld er temperaturen sunket til rundt -30.

DAG 4

Fant en fin og dødelig kald leirplass i morena nedenfor Edvardbreen i går, og startet derfra i dag. Klarte på et eller annet vis å glemme spaden når vi brøt leir, alle var kalde og ville fort i gang. Nå sitter vi i teltet et stykke oppe på Edvardbreen, planen er å krysse over passet øverst på breen og tippe ned mot Inglefieldbukta.
Men det er veldig kaldt, har vært rundt -30 i hele dag, og en fuktig og kald bris fra øst. Oppover breen gikk det skrekkelig trått, bikkjene bare tulla og ville ikke gå. Vi fikk forfrysninger i fjeset hele tiden, og det var for kaldt til å stoppe å spise. Derfor tok vi en tidlig leir, og vurderer å gå videre (mot vinden) i morra. Da vi kom inn i teltet var det is mellom tærne til Henka, og det tok en god time med magevarming for å få litt gang i dem igjen.
Nå på kvelden er det bare rundt -20.

DAG 5

Det ble en teltdag gitt. Ingen som var så spesielt sugne på å gå ut å fryse i dag, dessuten er det dårlig sikt og skodde oppover breen. Det er fremdeles kaldt ute, og vi ligger inne og fyrer, spiller President og spiser opp sjokoladen. Ikke så verst liv det heller, spesielt ikke når vi tenker på hvor i verden vi befinner oss..

DAG 6

Våknet i dag tidlig til noe mildere temperaturer, og vi har bestemt oss for å gå tilbake mot Longyearbyen, i stedet for å gå over til østkysten. Tar ikke noen sjanser på verre forfrysninger. Det var litt tett tåke nedover breen, men sporene fra forgårs gjorde at bikkjene trakk som en fryd. God fart nedover breen, og over Kjellstrømdalen. Spiste lunsj ved hytta der Lundstrømdalen møter Kjellstrømdalen. Har hatt medvind og trekkvillige bikkjer i hele dag, dette betyr god framdrift, men også veldig kalde bein siden vi bruker lite krefter på å bevege oss.
Har nå leir vel 5 km fra Svea Nord, ser lysene derfra. Så gamle spor av en bamse.

DAG 7

En meget svett dag oppover Höganesbreen. Var tildels mye banning og sverting gjennom morena, der underlaget besto av kull, stein og is. Bikkjene skjønte ikke hvor de skulle og la seg ned i oppoverbakker, og dro som pokker i nedoverbakker. Arhg argh argh !
Vel oppe på breen fulgte vi scooterløypa opp til en nydelig leirplass under Sko-nudane, nå i kveld er det kaldt og fint og fantastisk lys fra øst. -20/25.

DAG 8

Pulkene begynner å bli lettere nå, tok oss opp de siste bakkene, og det så faktisk ut som vi skulle få glimt av sol på kroppen for første gang på turen i dag. Men solstrålene forsvant bak skyer før vi nådde toppen. Mye mildere i dag, kunne gå i bare tynn trøye og jakke uten lue. Nedover Slakbreen var det bedagelig staking og skøyting, med Karsk (hunden) i godt drev foran. Han drar som en psyko i nedoverbakker, men nesten ingenting oppover.
Tok oss over Reindalen (mye rein her ja) og fant en skavl med bra med snø som vi satte opp teltet på. Spiser som konger, og kaster restene til bikkjene. Mildt. -10/15.

DAG 9

Tilbake mot byen via Tverrdalen og Bolterdalen. Veldig mildt, rundt -10, og tett tåke. Fulgte stort sett løypa, og gikk jevnt hele dagen.