Hjem

Turdagbok

11.07.01
REISE

Vi startet fra Lyngdal 0400 i dag tidlig. Hele dagen har vært nokså trøtt og ødelagt. Hjalp å tylle i seg kaffe på flyet.
Kom til Sulitjelma, eller Sulis som de lokale kaller det, i 1600-tida, og der stod det faktisk en drosje og venta på "bussholdeplassen." Sjåføren måtte bare hjem for å bytte bil når han så alt det vi hadde med, så bar det i vei. Vel oppe ble kanoene satt sammen (for første gang), og vi stappa tre sekker, en matsekk, fire fiskestenger og tre personer i en kano og satte av gårde. Padla ca. 4,5km på 2 timer. Motvind i form av varm bris. Ca 15 C hele dagen. Prøvde fisket i Eidevatnet, men det er et dødt og næringstomt vann. Ingen vegetasjon, og ditto med napp.
Inntok en god middag av spaghetti og RSP med ketchup og Piffi. Klokka er kanskje 2300-2400. God natt. Dagens ord: "Mygg."

12.07
TORSDAG

Våkna i 11.00 tida, det var sol fra skyfri himmel og frokosten ble inntat i sola utenfor teltet. Enorme mengder mygg, men det var godt og varmt. Utover dagen begynte det å blåse enda mer motvind og regne, lunsjen ble inntatt i ly av kanoen og det var en kald/våt affære. Ca 12-15 C hele dagen.

Vi hadde to mann i kanoen og en som gikk på land fordi det var såpass høye bølger. I 21.00 tida kom vi frem og hadde padla/gått 13 kilometer i forholdsvis mye motvind. Regnet nesten hele dagen. Godt fornøyd. Middag: Spaghetti m/pastasaus og Piffi. Traff fire tyskere i dongeribukser som tok det betydelig mer med ro enn oss. Natt. Dagens ord: "Motvind."

13.07
FREDAG DEN TRETTENDE

Nok en ny dag med konstant motvind. Klarte å dra oss avgårde i 1330-tida og hadde en heftig opplevelse da vi krysset Pieskehaure med tre i kanoen. Vi begynner (desverre) å bli fortrolig med tre stykker i kanoen, selv på åpent hav. Litt skummelt. Vannet er 3-4 C så det ække så gøy å falle i vannet.

Lars Kåre gikk i land for å gå litt langs land mens jeg og Trond padla, og på grunn av ingen planlegging måte vi bruke et par timer på å lete etter ham. Han hadde på sin side stått naken på en fjelltopp og hoppet opp og ned for å tilkalle vår oppmerksomhet. Hele dagen har vært en blanding av sol/regn/opphold, og vi nådde til slutt nesten enden av Pieskehaure. Klokka er nå 0230, og det er helt lyst. Vi får sove nå.
Dagens ord: "Åretak."

LØRDAG

Dette skulle bli turens hittils våteste dag, det regnet nokså konstant og ned til Miekak fikk vi noen artige kilometer med bæring. Vi prøvde også å forsere et lite stryk med tre stykker + all bagasjen, det gikk nå på et vis.
Vi hadde store forventninger til stedet Miekak, både utepils, grilling og svenske flickor ble nevnt, men det bestod av et mer eller mindre stengt fiskested med hytter til 700.- så drømmen om tørre sko sprakk. I stedet padla vi videre og fant en fin teltplass lengre nede i Miekakvannet. Regnet.
Vinden har dreid vestlig nå, eieren av "butikken" i Miekak tror det blir bedre vær! Middag: tre første selvfiskede røyer og ris. Halvrå, men sinnsvakt godt.

SØNDAG

Eneste grunnen til at jeg vet hvilken dag det er, er fordi det var lørdag i går. Ingen av oss har klokke, det er lyst hele døgnet - og dagene flyter inn i hverandre. Vi har hatt lunsj i 1900 tida og middag klokka 0130, men det betyr ingenting siden vi er på tur. Sjekke klokka på GPS-en vi sleper med oss en gang i døgnet eller no, så vi vet sånn ca.
Dette skulle være den store fiskedagen, og vi skulle gå fra Sata oppover mot Viejokvannet der det visstnok skulle være godt med røye. Dette ble det ikke noe av da elva visste seg å være et frådene inferno..
Vi fisket i stedet litt rundt omkring teltplassen, men på 600-700 kast hadde jeg ETT napp. Grusomt kjedelig. Myggen her nede er også annerledes - de har hvite flekker bena og tjukkere snabel. Og så stikker de gjennom feltskjorta. Fantastisk sol hele dagen forresten. Tørkevær.
Dagens ord: "Mygg mygg mygg."

MANDAG
2. dag med medvind

Dagen begynte bra med at kanoen var blåst vekk da vi våkna. Fant den 500 meter fra teltet. Vinden var ekstrem for kanopadling. Et sted mellom kuling/stiv kuling. Skepsisen meldte seg allerede da vi rundet odden ved teltplassen på Sata Beach, men vi fortsatte. Av en eller annen idiotisk grunn krysset vi Guddijaure midt på. Bølgene slo hele tiden inn i kanoen, vi danset på bølgetoppene og jeg satt bakerst og prøvde å styre. Det var sykt. Vi blåste avgårde nesten uten styring. Jeg var dritredd, men det var umulig å snu eller stoppe så vi måtte fortsette. Vi ble enige etterpå om at det var skrekkelig teit gjort. En velt i isvannet kilometer fra land ville vært vårt endelikt. Men det var jo adrenalinkick da.

Videre holdt vi oss litt nærmere land, og cruiset avgårde med liggeunderlag som seil. Veldig behagelig. Vi hadde som mål å nå Tjieggelvasvannet og det gjorde vi. Etter å ha inntatt RSP og nudler til middag sjekket vi klokka og den var 0230; døgnvillheten er komplett. Nå er den ca 0400 og sola har akkurat kommet opp over det svenske landskapet. Fikk forresten min første harr noensinne i dag. Juhu.
Dette er et flott liv. Klokka har ingen betydning og vi gjør akkurat som vi vil. Håper jeg blir boms. Satser på sol og vindstille i morra. Hepp!
Dagens ord: "Survival."

TIRSDAG
Smooth-day

I går var det fantastisk å padle og leve. Vindstille og perioder med sol. Satt barbeint i kanoen. Tok HELE Tjieggelvas i et jafs, med pauser seff.
Kom til enden av kartet i dag, men fikk et gammelt fiskekort, der det var tegnet en skikkse av elva med blyant, av en svensk fisker som bodde i campingvogn.
Har funnet verdens fineste teltplass (igjen) og sitter nå og fyrer tyribål ved elvebredden. VI har nettopp spist frokost, klokka er 1500 og dagen er lang og lovende.

Hvorfor ble Askeladden trakassert for å site å rote i peisen ? Det er verdens mest fredelige og avslappende okkupasjon. Jeg er aldri så i modus som når jeg kan sitte å fyre bål. Askeladden er en fin kar.
Hadde vår første harr-middag i går med makaroni. Et ord: Fantastisk! For en fisk! La oss når sola stod opp, som vanlig.

ONSDAG

Vann er veiledende

Dritdag. Regnet hele dagen, eneste lyspunktet var at jeg fikk ei gjedde på rundt 1,5 kg i Munkejaure, et vann der visstnok den originale røyestammen for hele Tjieggelvas skulle finnes. Vi ikke ikke røye, bare abbor.
Oppsummering av fisk så langt: 3 røye, 2 abbor, 1 ørret, 1 gjedde og 5 harr. Mer skal det bli.
Måker(!) stakk av med gjeddefiletene mens vi var i teltet, så de får vi ikke smakt på. ARghh...
Dagens ord: "Vått."

TORSDAG
Svenske Stugan

Dagen starta fryktelig vått, med pøsregn fra alle sluser. Det meste var vått fra i går, og det ble jaggu døtte meg ikke tørrere i løpet av dagen. Det regnet uten stopp, og det var ikke spesielt artig å padle. Kikket hele dagen etter en hytte vi kunne tigge litt smør og kaffe fra, men det eneste vi fant var en presenning med to hyggelige svensker under. De var fra Piteå, og fortalte om et kapell lenger nede som skulle stå åpent. Vi ville prøve lykken, og da vi kom frem til Nordre Bergnes banket jeg på for å spørre etter veien hos det som viste seg å være prestegården. Det endte opp med at vi fikk låne en hytte hvor vi nå ligger og fyrer og tørker tøy.
En fantastisk høydare! Fikk en ørret på ca 2 kg fra kanoen i dag, kjempegod.
Jøtul-ovnen spraker, jeg svetter, alt er bra.
Dagens ord: "Up a lazy river, how happy you can be.."

FREDAG

Padla over hele Volvojaure, ned til Luttonjaure der vi fant en fin øy å campe på. Inntok middag i form av fine harr og ris med tomatsaus. Nyydelig.
Sov, spiste og fyrte bål. Prøver å finne ut åssen vi skal komme oss til Arjeplog, der vi vil ta bussen tilbake til Bodø.
Flybillettene nærmer seg pluselig.

LØRDAG

Kom oss avgårde fra øya i 2000-tida etter en forholdsvis sen frokost... Ankom Lutton, fikk pakket sammen kanoen, og begynte å haike. Da vi hadde stått der i to timer, uten at det hadde passert noen bil begynte vi å gå mot et hus som skulle være ei mil lengre nord. Da vi hadde gått en km fant vi et hus med et hyggelig ektepar som skulle kjøre oss til Arjeplog neste dag, og i mellomtiden kunne vi overnatte i stugan deres. Kjempemessig. (Dette var hos Ingrid Tatter, Ljungheden 1945.) Hun var journalist, og intervjuet oss og tok bilder til lokalavisen Västre Norbotten.

SØNDAG

Ble kjørt av herr Taller til Arjeplog og rakk bussen Saltdal. Ligger nå og fyrer bål på plenen til en same like ved campingen her. Skal busse videre i morra og fly fra Bodø da. Gleder meg til å komme hjem til solfylte(!) Sørlandet. Og damene der.